Sport, szülés után? Igen!

Sport, szülés után? Igen!

Kilenc hónap változás. Talán így lehet legegyszerűbben összefoglalni mindazt, ami a várandósság során a női testtel történik. Folyamatosan alakul az újabb és újabb igényekhez, feladatokhoz, kihívásokhoz. A belső szervek helye megváltozik, a has komoly növekedésen megy keresztül, még a testben keringő vér mennyisége is változik. A súly pedig… csak megy felfelé, csak vándorol. A szülés után az egyik legnagyobb cél és egyben legnagyobb kihívás egy édesanya számára az, hogy a teste visszaalakuljon a szülés előtti formájára. De vajon mit és hogyan lehet sportolni, mozogni a szülés után? Mi javasolt és mi nem?
A közel egy évig tartó folyamat, amelyen átmegy egy anya, sokszor nehéz, hiszen fájdalom, rosszullétek tarkíthatják. Emellett a felszedett kilók miatt is érezheti magát rosszul a kismama. Mivel a test alapjaiban változik meg, nem lehet elvárni, hogy a szülés utáni napon már ugyanúgy nézz ki, mint amikor a kisbabád még csak egy gondolat volt. A testednek, a szerveidnek időre van szükségük ahhoz, hogy visszarendeződjenek eredeti állapotukba. Ezen idő alatt is azonban érdemes valamilyen kellemes és hasznos mozgásformát választanod.

Mit kell figyelembe venned a választásnál?

Minden szülés és minden édesanya más és más. Így nem biztos, hogy ami bejött a barátnődnek, az neked is alkalmas mozgásforma lesz a szülésed után. Figyelembe kell venned tehát, hogy császármetszéssel szültél-e, hány kiló szaladt fel rád a várandósság alatt, volt-e valamilyen egészségügyi problémád (pl. terhességi diabétesz, magas vérnyomás, visszér, székrekedés, aranyér, stb.). Figyelembe kell venned azt is, hogy szoptatsz-e, és azt is, hogy a szülés óta mennyi idő telt el. Az első hat hét a pihenésé legyen! Az orvosod is ennek elmúltával rendel vissza kontrollvizsgálatra. Ebben az időszakban jót tesz, ha kicsit sétálgatsz a kisbabáddal, de az intenzívebb sport még várhat. Természetesen a későbbi választást befolyásolja az is, hogy mennyire éltél azelőtt sportos életet. Ha a mozgás mindig is az életed része volt, akkor hamarabb kezdhetsz el a szülés után is aktívabb életet élni.
Császármetszés esetén
Ha valamiért császármetszéssel szültél, a felépülés kicsit lassúbb és nehezebb, mint természetes szülés után. A császár azzal jár, hogy nem választhatsz olyan mozgást, ami megviselheti a hasfalat, a hasizmokat, hiszen vigyáznod kell a műtéti hegre.
Természetes szülés után
Ilyenkor is nagyon kell vigyáznod a regenerálódás első hat hetében. Annak ellenére, hogy nem történt műtéti beavatkozás, előfordulhat, hogy gátmetszésre került sor, és figyelned kell a varratok épségére, vagy átmeneti inkontinenciával kell szembenézned.

Mindkét esetben érdemes kikérni és megfogadni a nőgyógyász szakorvos tanácsát a sporttal kapcsolatban. Ha ő úgy találja, minden rendben, akkor lassan elkezdheted felépíteni a szülés utáni mozgásod. Ne feledd, most hosszabb idő telt el úgy, hogy nem volt olyan intenzív sport az életedben, a tested óriási feladaton van túl, nagy megpróbáltatáson ment keresztül. Adj időt, hogy hozzászokjon ahhoz a terheléshez, amit elképzeltél. Nem megy egyik napról a másikra. Muszáj, hogy szüneteket is tarts, és figyeld a tested.

Az első lépések

Mindenképp érdemes felmérned, milyen állapotban van a szervezeted, a tested. Ehhez – ha lehet – kérd szakember segítségét.



Ne akarj azonnal hasizomgyakorlatokat végezni, mert ettől még nem fog visszamenni a hasad, viszont kárt tehetsz az érzékenyebb területekben. Először érdemesebb lassan, komótosan alacsony intenzitású aerob jellegű mozgással kezdeni. Ez olyan sportokat jelent, amelyeknél szervezetünk az energiát a zsírsejtek elégetéséből nyeri, nem pedig az izmokból. Ilyenek például a gyaloglás, a lassú futás, a kocogás, a lassú biciklizés, az úszás.

Hogyan tovább?

Ezt a tested dönti el. Ha már orvosilag is minden szempontból zöld utat kaptál, akkor a saját tempódban továbbmehetsz a megkezdett úton. Folytathatod magasabb intenzitású aerob mozgásokkal, például gyorsabb futás, spinning is szóba jöhet. A kulcs az, hogy érezd jól magad közben. A mozgás örömforrás, endorfint szabadít fel.
Fontos, hogy ha minden rendeződött odabent, különös figyelmet fordíts a medencefenék izmainak edzésére is. Végezz el egy intimtorna-tanfolyamot, ahol segítenek abban, hogy ezeket a gyakorlatokat helyesen végezd.

Tarjáni Rita
A Gravida Optima terhesvitamin étrend-kiegészítő készítmény kétféle kiszerelési formában kapható a patikákban, és az alábbi webáruházakban.
empatika

irány a bolt

  • gravida optima terhesvitamin

    28x

    kiszerelés
  • kismamavitamin

    84x

    kiszerelés

álomtól | valóságig

terhességi vitamin

rólunk

GRAVIDA OPTIMA WEBOLDAL

Babatervezés előtt állsz? Esetleg már épp a pocakodban növekszik az új kis élet, akire mindig is vártál, vágytál? Talán már meg is született? Akkor jó helyen jársz, hiszen épp neked szól a Gravida Optima új weboldala – mert minden Rólatok szól!

A gravidaoptima.hu egy olyan internetes portál, ahol biztos lehetsz abban, a tartalom hiteles, olyan szakemberektől származik, akik hivatásul választották a kismamákkal, babákkal, kisgyermekekkel való törődést. Olyan szakemberektől, akik nap mint nap találkoznak párokkal, akik gyermeket szeretnének, várandósokkal, akik kérdések közt őrlődnek, és válaszra várnak, olyan kisgyermekes szülőkkel, akik a kis totyogójuk terelgetése közben ütköznek kisebb-nagyobb akadályokba.

A Gravida Optima weboldala, őszintén, érthetően nyújt információkat azoknak, akik szeretnének többet tudni a babatervezésről, a várandósság csodás 9 hónapjáról, a szülőség örömeiről és a kisebb buktatókról is, azokról a fontos kérdésekről tehát, amelyek mindannyiunkat érdekelnek, érdekeltek ezzel kapcsolatban.

Fontosnak tartjuk, hogy hiteles, saját tartalom jusson el az olvasóinkhoz. Témáink rovatokra osztják a mondanivalót, foglalkozunk a helyes táplálkozással, a vitaminok, a nyomelemek és az ásványi anyagok szervezetünkre gyakorolt pozitív hatásaival, hiszen a Gravida Optima egy olyan új terhesvitamin, amely a babatervezés időszakára, a várandósság idejére, egészen a szoptatás végéig megfelelő arányban biztosítja a vitaminokat, a nyomelemeket, illetve az ásványi anyagokat  az édesanyák és újszülött kisbabájuk számára. A Gravida Optima alkalmazása nagyon kényelmes, ugyanis egyetlen dobozban, kétféle tablettakiszereléssel biztosítja, mindhárom időszakra a szükséges tápanyagokat. A babaegészséges fejlődéséhez elengedhetetlen omega-3 zsírsavakat és értékes folátokat tartalmaz, amelyek a te egészséged megőrzésében is kulcsszerepet játszanak.

Nem maradhatnak el a testmozgással, a helyes életmóddal, a babavárás alatti és utáni testi változásokkal, a lélek rejtelmeivel foglalkozó írások sem, hiszen ezek is mind-mind olyan témák, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. 

Ezek mellett a szexualitás az, ami mindenkit érint és érdekel, legyen szó akár babatervezésről, pocakos kismamákról, vagy kisgyermekes szülőkről. A szexualitás tehát szintén terítékre kerül, ahogy az is, mi történik a szüléskor, hogyan zajlik, mire van szükség közben és utána, valamint a szoptatás idején.

Foglalkozunk olyan témákkal is, amelyeket mások talán kerülnek: tabuk nélkül szólunk a meddőségről, annak esetleges okairól, a lombikprogramról, és más, fontos területeket is érintünk.

Nem hagyjuk magukra a frissen édesapává vált férfiakat sem, számukra is ott leszünk, hiszen minden kérdésükre választ kaphatnak nekik szóló cikkeinkből.



 

A Gravida Optima terhesvitamin komplex étrend-kiegészítő készítmény kismamáknak, a fogantatás tervezésétől a várandósságon át a szoptatás végéig. Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A készítmény nem szolgál betegség kezelésére, gyógyítására. Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépje túl! Gyermek elől elzárva tartandó!