Ezekre a vitaminokra és ásványi anyagokra van feltétlenül szükséged, ha babát vársz

Életünk egyik legfontosabb mérföldköve a babavárás. Minden nő, aki családot szeretne, rendkívüli figyelemmel készül erre a vissza nem térő időszakra. Fontos azonban, hogy a kisbabád már az anyaméhben a lehető legjobb „ellátást” kapja, hogy megfelelően fejlődhessen. Dr. Beleznay Gábor szülész-nőgyógyász főorvos segítségével, összeállítottunk hát egy kisokost, amely minden olyan vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, amelyekre várandósságod alatt feltétlenül szükséged van.

Az egészséges gyermek születésének a feltétele, hogy az anya egészséges legyen, ne kapjon semmilyen fertőzést a várandóssága folyamán - ehhez pedig elengedhetetlen a helyes táplálkozás és a megfelelő életmód. A babavárás alatt rendkívül fontos, hogy szervezetedben állandóan, megfelelő mennyiségű vitamin és ásványi anyag legyen.

De miért olyan fontosak a vitaminok és az ásványi anyagok?

Az életkorral változik szervezetünk tápanyagszükséglete. Bizonyos életszakaszokban, például fogantatás előtt, a terhesség vagy a szoptatás idején jelentősen megnőhet a szervezet igénye bizonyos vitaminok és ásványi anyagok iránt. Esetenként a leghatékonyabb és olykor az egyetlen megoldás, ha táplálék-kiegészítők formájában vesszük magunkhoz a szükséges tápanyagokat. Nagyon figyelned kell azonban, hogy a vitaminok és ásványi anyagok tekintetében betartsd az előírásokat. Nem jó ugyanis az előírtnál nagyobb mennyiségben szedni a kiegészítőket, mert egyes vitaminokat a szervezet elraktároz, és ha ezek a kelleténél nagyobb mennyiségben vannak jelen, az, a babánál fejlődési rendellenességet okozhat. Nagyon fontos, hogy bármilyen vitamin vagy táplálék-kiegészítő szedése előtt kérd ki orvosod tanácsát.

Vitaminok a kezdetek kezdetén

Az emberi tápláléknak feltétlenül tartalmaznia kell vitaminokat, mert nélkülük a szervezet nem képes a zavartalan működésre és ellenállni a betegségeknek. Már az i.e. 4. században némely orvos, köztük Hippokratész is tisztában volt azzal, hogy egyes betegségek bizonyos ételek fogyasztásával elkerülhetők. A C-vitamin hiánya például hosszú távon skorbut kialakulásához vezethet.

A 20. század során sikerült először a tudósoknak ételből izolálni vitaminokat, és szerkezetüket meghatározni. Megállapították, hogy ezek szerves vegyületek. A vitaminok két nagy csoportját lehet megkülönböztetni. Az egyik a vízben oldódóak, melyek a vizelettel gyorsan kiürülnek a szervezetből, ezért rendszeres pótlásukra van szükség. Ilyen a C-vitamin és a B-vitamin család tagjai.

A másik nagy csoport a zsírban oldódó vitaminok, az A-, D-, E- és K-vitaminok alkotják, melyek hónapokig vagy akár évekig is raktározdhatnak a szervezet zsírszöveteiben.

Mikor növekszik a vitaminszükséglet?

A várandósság alatt megváltozik a vitaminszükségleted. Nagyon fontos, hogy a tápanyagraktáraidat feltöltsd, hiszen az energiaszükségleted 15%-kal nő, ez úgy 300 kCal. Az A-, B-, C- és E-vitamin-igényed, illetve a jód- és cinkigényed 25-30%-kal növekszik. A fehérjeigényed is megnő, akár 65%-kal. Ez a megnövekedett szükséglet teszi elengedhetetlenné, hogy a szervezetedben állandóan megfelelő mennyiségű vitamin legyen. Az optimális vitaminháztartás nélkülözhetetlen a magzat egészséges fejlődéséhez. Különösen vonatkozik ez a B-vitamin csoporthoz tartozó, vízoldékony folsavra, amely kiemelt szerepet játszik a placenta (méhlepény) és a megtermékenyített petesejt fejlődésében.

A folsavnak bizonyos fejlődési rendellenességek mint például a nyitott gerinc (spina bifida) kialakulásával szemben védőhatása van. Ezért fontos, hogy a családtervezés előtt már hónapokkal megkezdd a pótlását, frissen felfedezett várandósság esetén pedig azonnal. Nélkülözhetetlen továbbá a nukleinsavak (RNS és DNS) szintéziséhez. Másik kedvező hatása, hogy fokozza a tejképződést.

Táblázatunkban összefoglaltuk azokat a vitaminokat, amikre a várandósság alatt szükséged lehet.

Várandósság alatti vitaminok  

  • B2-vitamin

    szerepe
    Enyhíti a terhességi görcsöket.
    figyelmeztetés
    Túl nagy dózis szedése esetén magnéziumhiány áll fent. A napi bevitel nem haladhatja meg a 200 mg.
    forrás
    Sörélesztő, báránymáj, sertésvese, kukoricapehely, sajt, tojás, marhahús, joghurt, tej.
    hiánytünet
    Reszketés, szédülés, gyulladt nyelv és ajkak, hajhullás, szürke hályog.
  • B6-vitamin

    szerepe
    Segít leküzdeni a terhesség alatti hányingert és a hányást.
    figyelmeztetés
    A szervezet egyszerre maximum 100 mg B6-vitamint képes felszívni. Napi 200 mg rendszeres szedése mellett néha fájdalmas íngyulladás, illetve zsibbadásos panaszok léphetnek fel.
    forrás
    Burgonya, búzacsíra, tőkehal, marhahús, banán, kelbimbó, kelkáposzta, mangó.
    hiánytünet
    Gyulladt szemhéjak, száraz, pikkelyes bőr, lehangoltság, premenstruációs szindróma, stressz.
  • Folsav

    szerepe
    Létfontosságú a magzati gerincvelő egészséges kifejlődéséhez a fogantatás utáni első három hónap során, ennek hiányában nyitott gerinc alakulhat ki.
    figyelmeztetés
    Hosszú ideig túl nagy mennyiségben szedve a folsav gátolhatja a cink felszívódását.
    forrás
    Ökörmáj, cékla, kelbimbó, földimogyoró, spenót, brokkoli, saláta, avokádó.
    hiánytünet
    Fáradtság, kimerültség, cserepes ajkak, sápadt bőr, ekcéma, étvágycsökkenés.
  • C-vitamin

    szerepe
    A C-vitamin a szövetek növekedéséhez és regenerálódásához szükséges. Vizsgálattal bizonyították, hogy a terhesség alatti kisebb C-vitamin bevitel a méhlepény méretének csökkenéséhez, az újszülött fejlődésének visszamaradásához vezetett.
    figyelmeztetés
    Nagyobb mennyiségben laza székletet eredményez, mely azt jelzi, hogy érdemes csökkenteni a bevitelen, mivel már elérte a maximumot.
    forrás
    Fekete ribizli, narancs, paprika, papaja, brokkoli, eper, kivi, karfiol.
    hiánytünet
    Gyakori megfázás, erőtlenség, vérző fogíny, orrvérzés, lassú sebgyógyulás.
  • D-vitamin

    szerepe
    A D-vitamin segíti a kalcium bélből történő felszívódását és beépülését a csontokba, fogakba.
    figyelmeztetés
    forrás
    Aktív formája napfény hatására alakul ki testünkben. Makréla, hering, szardínia, pisztráng, lazac, margarin, tojás, sajt.
    hiánytünet
    Lassú növekedés gyermekkorban, angolkór, csonttorzulás, csontlágyulás, izomgyengeség.
  • K-vitamin

    szerepe
    Csökkenti a terhességi émelygést és a hányást. Az émelygéstől és hányástól szenvedő, várandós nőknél K-vitamin hiány mutatható ki. Fontos a normális véralvadáshoz.
    figyelmeztetés
    Kerülni kell a K-vitamin nagy mennyiségben való alkalmazását. Nagy dózisban májkárosodást, csecsemőknél és kisgyermekeknél például sárgaságot okozhat. E mellett befolyásolja a véralvadást, mely miatt trombózisra hajlamos várandósnak külön bevitele nem ajánlott.
    forrás
    Kelkáposzta, brokkoli, kelbimbó, joghurt, lucerna, tojássárgája, szójababolaj, tengeri hínár.
    hiánytünet
    Tartós hasmenés, vérzékenység, nehezen ellenálló vérzés.

A táblázatban felsorolt vitaminok megtalálhatók a különböző kombinációs készítményekben. Egyedi szedésük csak abban az esetben javasolt, ha hiányuk lép fel, és az orvos azt előírja.

A helyes táplálkozás kulcsa az elfogyasztott tápanyagok egyensúlya. Egyes vitaminok és ásványi anyagok segítik egymás felszívódását, de ugyanakkor gátolhatják is. Ezért is fontos, hogy ne fogyassz túl sokat valamely tápanyagból, mert befolyásolhatja egy másik tápanyag megfelelő arányát a szervezetedben.  A várandósság alatt erre még jobban oda kell figyelni, hisz a magzat fejlődését meghatározóan befolyásolhatja.

A táplálék-kiegészítők vásárlásakor törekedj arra, hogy megbízható gyártótól származó, ellenőrzött termékeket válassz. Fontos, hogy természetes anyagokból készült vitaminokat vásárolj. Érdemes figyelni azokra a cégekre, amelyek termékeik minőségét klinikai tesztekkel igazolták.

A legfontosabb ásványi anyagok szerepe a várandósság alatt

Kalcium

A csontok  és a fogak fejlődésében, izom-összehúzódásban, a véralvadási faktorok aktivitásában, és a hormonok kiválasztásában játszik fontos szerepet.

Nátrium

Ez az ásványi anyag általában nem igényel plusz bevitelt. A magyar lakosság túlnyomó többsége több sót fogyaszt, mint ami egészséges lenne.

Magnézium

Az izomműködésben játszik fontos szerepet, beleértve a szívizmot is. Elősegíti az enzimtermelést. A babavárás alatt 50%-kal növelni kell a bevitelét. Fogyassz minél több fehérjedús táplálékot, mivel ezek segítik a magnézium felszívódását.

Vas  

A terhesség második félidejében kap fontos szerepet. A vér oxigénszállításában vesz részt, és a vérképződést segíti elő. A kismamáknak kb. 1000 mg többletvasat kell fogyasztaniuk. A magzat kb. 200 mg vasat von el az anyától. Felszívódását gátolja a koffein, ezért nem ajánlott a cola, kávé, és nagy mennyiségben a csokoládé fogyasztása. Hiánya esetén vérszegénység, és fejlődési rendellenesség léphet fel. Tünetei lehetnek a repedezett, száraz bőr, töredezett haj, köröm.

Jód

Várandósság idején nagyon fontos, hiszen hiánya a babánál növekedési zavart, és szellemi visszamaradottságot okozhat. Jódozott só, vagy jódtartalmú vitamin fogyasztása javasolt.

Cink

Az immunrendszer és az idegrendszer működésnél elengedhetetlen a jelenléte. A szabadgyökök semlegesítésére szolgáló enzimek működésében is szerepet játszik. A cink hiánya íz - és szaglóérzés-zavart, étvágytalanságot okozhat.  

álomtól | valóságig

terhességi vitamin

rólunk

GRAVIDA OPTIMA WEBOLDAL

Babatervezés előtt állsz? Esetleg már épp a pocakodban növekszik az új kis élet, akire mindig is vártál, vágytál? Talán már meg is született? Akkor jó helyen jársz, hiszen épp neked szól a Gravida Optima új weboldala – mert minden Rólatok szól!

A gravidaoptima.hu egy olyan internetes portál, ahol biztos lehetsz abban, a tartalom hiteles, olyan szakemberektől származik, akik hivatásul választották a kismamákkal, babákkal, kisgyermekekkel való törődést. Olyan szakemberektől, akik nap mint nap találkoznak párokkal, akik gyermeket szeretnének, várandósokkal, akik kérdések közt őrlődnek, és válaszra várnak, olyan kisgyermekes szülőkkel, akik a kis totyogójuk terelgetése közben ütköznek kisebb-nagyobb akadályokba.

A Gravida Optima weboldala, őszintén, érthetően nyújt információkat azoknak, akik szeretnének többet tudni a babatervezésről, a várandósság csodás 9 hónapjáról, a szülőség örömeiről és a kisebb buktatókról is, azokról a fontos kérdésekről tehát, amelyek mindannyiunkat érdekelnek, érdekeltek ezzel kapcsolatban.

Fontosnak tartjuk, hogy hiteles, saját tartalom jusson el az olvasóinkhoz. Témáink rovatokra osztják a mondanivalót, foglalkozunk a helyes táplálkozással, a vitaminok, a nyomelemek és az ásványi anyagok szervezetünkre gyakorolt pozitív hatásaival, hiszen a Gravida Optima egy olyan új terhesvitamin, amely a babatervezés időszakára, a várandósság idejére, egészen a szoptatás végéig megfelelő arányban biztosítja a vitaminokat, a nyomelemeket, illetve az ásványi anyagokat  az édesanyák és újszülött kisbabájuk számára. A Gravida Optima alkalmazása nagyon kényelmes, ugyanis egyetlen dobozban, kétféle tablettakiszereléssel biztosítja, mindhárom időszakra a szükséges tápanyagokat. A babaegészséges fejlődéséhez elengedhetetlen omega-3 zsírsavakat és értékes folátokat tartalmaz, amelyek a te egészséged megőrzésében is kulcsszerepet játszanak.

Nem maradhatnak el a testmozgással, a helyes életmóddal, a babavárás alatti és utáni testi változásokkal, a lélek rejtelmeivel foglalkozó írások sem, hiszen ezek is mind-mind olyan témák, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. 

Ezek mellett a szexualitás az, ami mindenkit érint és érdekel, legyen szó akár babatervezésről, pocakos kismamákról, vagy kisgyermekes szülőkről. A szexualitás tehát szintén terítékre kerül, ahogy az is, mi történik a szüléskor, hogyan zajlik, mire van szükség közben és utána, valamint a szoptatás idején.

Foglalkozunk olyan témákkal is, amelyeket mások talán kerülnek: tabuk nélkül szólunk a meddőségről, annak esetleges okairól, a lombikprogramról, és más, fontos területeket is érintünk.

Nem hagyjuk magukra a frissen édesapává vált férfiakat sem, számukra is ott leszünk, hiszen minden kérdésükre választ kaphatnak nekik szóló cikkeinkből.



 

A Gravida Optima terhesvitamin komplex étrend-kiegészítő készítmény kismamáknak, a fogantatás tervezésétől a várandósságon át a szoptatás végéig. Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A készítmény nem szolgál betegség kezelésére, gyógyítására. Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépje túl! Gyermek elől elzárva tartandó!